יום המלך באמסטרדם – כל מה שצריך לדעת

יום המלך באמסטרדם

יום המלך, הידוע בהולנדית כ-Koningsdag, הוא אחד החגיגות המצופות ביותר באמסטרדם וברחבי הולנד. חג זה מציין את יום הולדתו של המלך וילם-אלכסנדר, המלך הנוכחי של הולנד, ונחגג ב-27 באפריל, אלא אם כן הוא חל ביום ראשון, ואז הוא נחגג יום קודם לכן, ב-26 באפריל. יום המלך הוא יותר מסתם מסיבת יום הולדת; זהו יום המגלם את הרוח ההולנדית של אחדות, שמחה וגאווה לאומית.

המסורת, שנודעה במקור כיום המלכה, החלה לכבוד הנסיכה וילהלמינה בסוף המאה ה-19 והתפתחה עם השנים כדי לחגוג את יום ההולדת של המלך המכהן. זהו יום שבו כל המדינה, המעוטרת בכתום המלכותי – כצבע השיער של משפחת המלוכה, מתעוררת לחיים עם מסיבות רחוב, מצעדים, מוזיקה חיה ושווקי פשפשים, ויוצרת אווירה חגיגית המושכת תיירים מכל רחבי העולם.

עבור מבקרים, במיוחד אלה שמגיעים מישראל, יום המלך מציע הצצה ייחודית לתרבות ההולנדית והזדמנות להשתתף באחד מהאירועים המשמעותיים והשמחים ביותר במדינה. האופי הייחודי והשונה של חגיגות יום המלך הופכים אותו לחוויה בלתי נשכחת לכל מי שזוכה להיות באמסטרדם בתקופה המיוחדת הזו.

מה פתוח ומה סגור ביום המלך באמסטרדם?

יום המלך באמסטרדם הוא חוויה ייחודית, עם זאת, לתיירים שמתכננים לבקר בתקופה זו, חשוב לדעת מה פתוח ומה סגור ביום המלך כדי לנצל את הטיול שלכם בצורה הטובה ביותר.

תחבורה ציבורית וכבישים

ביום המלך, אין כניסת מכוניות ואוטובוסים לכל אזור מרכז העיר, כמעט כל האזור הופך לנגיש להולכי רגל בלבד, כדי לאפשר מספיק מקום לכל המוני האנשים שחוגגים ברחובות. רוב הכבישים באזורים המרכזיים סגורים לתנועת כלי רכב, כולל מוניות ומכוניות פרטיות. עם זאת, התחבורה הציבורית עדיין פועלת, חשוב לדעת שמסלולים ולוחות זמנים של התחבורה הציבורית שונים ולא פועלים כמו בשאר השנה. בדרך כלל החשמליות והאוטובוסים עוקפים את מרכז העיר, וייתכן שחלק מתחנות הרכבת התחתית יהיו סגורות או תהיה אליהן גישה מוגבלת. מומלץ לתכנן את המסלולים שלכם מראש דרך האפליקציות של גוגל מפות או מוב איט, ולהסתמך בעיקר על הליכה או רכיבה על אופניים במרכז אמסטרדם.

חנויות וסופרמרקטים

למרות שיום המלך הוא חג לאומי, חנויות רבות במרכז העיר בוחרות נשארות פתוחות, חלקן יעבדו פחות שעות מבדרך כלל אך רובן יישארו פתוחות (רשתות וחנויות קטנות כאחד). עם זאת, חנויות רשת גדולות וסופרמרקטים מחוץ למרכז העיר עשויים להיות סגורים או לפעול בלוח זמנים של יום ראשון. אם אתם קונים בסופרים, כדאי לעשות קנייה של כל הדברים החיוניים ביום שלפני.

מסעדות ובתי קפה

רוב המסעדות ובתי הקפה באמסטרדם נשארים פתוחים ביום המלך, ורבים מציעים תפריטים מיוחדים וישיבה בחוץ כדי להצטרף לחגיגות. זו הזדמנות נהדרת לנסות מאכלים ומשקאות הולנדיים מסורתיים מרוכלים ברחוב. עם זאת, צפו שהמקומות האלה יהיו עמוסים מהרגיל, ועדיף לבצע הזמנת מקום מראש במידת האפשר.

מוזיאונים ואטרקציות

רבים מהמוזיאונים והאטרקציות של אמסטרדם נשארים פתוחים ביום המלך. מקומות כמו הרייקסמוזיאום, מוזיאון ואן גוך ובית אנה פרנק מקבלים מבקרים, ומספקים אלטרנטיבה שקטה יותר למסיבות הרחוב. עם זאת, חשוב לבדוק את אתרי האינטרנט שלהם לכל שינוי בשעות הפתיחה ולהזמין כרטיסים מראש עקב הביקוש הרב.

שווקי פשפשים

מאפיין ייחודי של יום המלך הוא ה-vrijmarkt, או "השוק החופשי", שבו אנשים מקימים דוכנים כדי למכור סחורות יד שנייה ברחובות. שווקים אלה נמצאים ברחבי העיר והם מקום נהדר לצוד מציאות, מזכרות ייחודיות או פשוט ליהנות מהאווירה החגיגית. השתתפות ב-vrijmarkt היא מסורת עבור מקומיים רבים ונקודת שיא עבור מבקרים.

איך לחוות את יום המלך: פעילויות ואטרקציות

יום המלך באמסטרדם מציע שפע של פעילויות ואטרקציות לכולם, החל ממסיבות רחוב תוססות ועד ליופי השלו של אמנות ותרבות. כך תוכלו להטביע את עצמכם בחגיגה ולנצל את חג הולנדי ייחודי זה.

הצטרפות לחגיגות: קוד לבוש כתום עם פאות כתומות

אחד הדברים הראשונים שתבחינו בהם ביום המלך הוא הנוכחות המוחלטת של הצבע הכתום. מסורת זו נובעת ממשפחת המלוכה ההולנדית, בית אורנג'-נסאו. לבישת בגדים וכובעים כתומים, בין אם זה כובע פשוט, תלבושת מלאה או תחפושות יצירתיות, בגדים כתומים היא הדרך הטובה ביותר להשתלב ולהצטרף לחגיגות. העיר עצמה מעוטרת בקישוטים כתומים, דגלים ובלונים, ויוצרת אווירה שמחה ומאוחדת.

סיור בשווקי הפשפשים

ה-vrijmarkt, או השוק החופשי, הוא אחד משיאי יום המלך. רחובותיה ופארקיה של אמסטרדם הופכים לשווקי פשפשים ענקיים שבהם המקומיים מוכרים סחורות מיד שנייה, מלאכות יד ומטעמים ביתיים. זו הזדמנות מושלמת לציד אוצרות ולמציאת מזכרות ייחודיות. זכרו, מיקוח הוא חלק מהכיף, אז אל תהססו לנהל משא ומתן על מחירים.

הנאה ממוזיקה חיה ומופעי רחוב

מוזיקה היא חלק בלתי נפרד מיום המלך, עם הופעות חיות המתרחשות בכל רחבי העיר. החל מבמות גדולות בהן מופיעים תקליטנים מפורסמים ועד להקות קטנות המנגנות בכיכרות השכונה, מגוון המוזיקה הוא עצום. אמני רחוב, מקוסמים ועד רקדנים, מוסיפים לאווירה החגיגית, וגורמים לכל פינה באמסטרדם להתעורר לחיים עם בידור.

המונים חוגגים ברחובות ובתעלות אמסטרדם את יום המלך
המונים חוגגים ברחובות ובתעלות אמסטרדם את יום המלך

חגיגות התעלות: מבט ייחודי על חגיגות יום המלך

תעלות אמסטרדם הן חלק מרכזי מחגיגות יום המלך. סירות, המעוטרות בכתום בוהק ומוזיקה רועשת, יוצרות מצעד צף שהוא מחזה בפני עצמו. השכרת סירה או הצטרפות לסיור בתעלה היא דרך פנטסטית לחוות את יום המלך מהמים. זה מציע פרספקטיבה ייחודית על הארכיטקטורה של העיר והחגיגות לאורך גדות התעלות.

השתתפות במשחקים הולנדיים מסורתיים

יום המלך הוא גם הזדמנות לעסוק במשחקים הולנדיים מסורתיים. Koekhappen (נשוך את העוגה), Zaklopen (מרוץ שקים) ו-Spijkerpoepen (פופו מסמר) הם רק חלק מהמשחקים שילדים ומבוגרים כאחד נהנים מהם. משחקים אלה מאורגנים לעתים קרובות בפארקים ובמרחבים פתוחים, ומספקים דרך מהנה ואינטראקטיבית להתחבר לתרבות ההולנדית.

טיפים מעשיים לתיירים ישראלים ביום המלך

יום המלך באמסטרדם הוא חוויה שאין שנייה לה, מלאה בחגיגות תוססות ואווירה חמה ומסבירת פנים. עבור תיירים ישראלים המתכננים להצטרף לחגיגות, הנה כמה טיפים מעשיים להבטחת ביקור חלק ומהנה.

  • לינה – הוא אחת התקופות העמוסות ביותר בשנה באמסטרדם, עם זרם משמעותי של תיירים. חיוני להזמין את המלון שלכם באמסטרדם זמן רב מראש כדי להבטיח מקום לינה. המחירים נוטים לעלות בתקופה זו, כך שהזמנה מוקדמת יכולה גם לעזור לכם למצוא עסקאות טובות יותר.
  • הגעה ממקום למקום – התחבורה הציבורית פועלת בלוח זמנים מוגבל, והמסלולים עשויים להשתנות. אם אתם לא ישנים במרחק הליכה ממרכז העיר, שימו לב לשינויים ותערכו בהתאם. שקלו לשכור אופניים כדי לנווט בעיר.
  • שימו לב לרכוש שלכם – הישארו מודעים לסביבתכם, במיוחד באזורים צפופים, ושמרו על חפציכם צמוד אליכם. התכנסויות גדולות יכולות לפעמים להיות מסוכנות ולכלול גם כייסים, אז תשתדלו לא להסתובב עם ציוד יקר ערך.
  • תהנו – יום המלך הוא יום מיוחד במינו שאין שני לו בעולם כולו, נצלו את זה כדי להנות מחגיגות אלו כמו מקומי אמיתי – ארזו איתכם במזוודה בגד כתום או רכשו כובע כתום במהלך הטיול ונצלו כל דקה בחוויה הזו.

סיכום: יום המלך שלכם באמסטרדם

יום המלך באמסטרדם הוא חגיגה שאין שני לה בעולם כולו, משווקי הפשפשים ומופעי רחוב תוססים ועד ליופי השליו של התעלות, העיר מציעה אינספור דרכים להשתתף בחגיגות.

אז על מה דיברנו הפעם?